Hari ini masuk minggu ke-dua saya tidak memperbaharui (update) entri blog saya ini. Saya terfikir panjang apakah agaknya yang membataskan saya untuk berbuat demikian. Sebenarnya ada banyak perkara yang telah saya taipkan untuk dikongsi, tetapi tidak ada masa pula untuk melayari internet.

Semenjak saya mula menjadi ‘blogger’ (dan pelajar jurusan sains komputer), ramai sungguh yang telah bertanya kepada saya sama ada melalui lisan, sms mahupun email sebagai perantara untuk membantu mereka membuatkan blog mereka menjadi menarik seperti yang mereka inginkan.

Di antara yang paling hangat adalah memasang ‘Read more…’ pada setiap entri atau ‘post’ yang mereka telah siarkan. Memandangkan saya bakal mengubah layout blog saya (insyaAllah), maka mengubah suai kod templet baru tersebut adalah perlu untuk mendapatkan ‘Read more…’ ini.

Untuk tutorial pemasangan ‘Read More’ ini, sebenarnya mempunyai banyak versi, cuma saya rasa yang ini adalah paling mudah dan ringkas untuk diajar dan digunakan.

Cuma satu kelemahan pada kod yang bakal saya tunjukkan dalam pos kali ini, ianya perlu dimasukkan pada setiap pos, pendek kata kalau kamu sudah berblogging bertahun-tahun lamanya kamu perlu edit semula pada setiap entri kamu.

01. Pilih Template > Edit Html (tick pada Expand Widget Template).

02. Cari kod ini :


<p><data:post.body/></p>



03. Gantikan kod di atas dengan kod ini :


<b:if cond='data:blog.pageType ==
item"'><style>.fullpost{display:inline;}</style><p><data:post.body/></p>
<b:else/>
<style>.fullpost{display:none;}</style><p><data:post.body/></p>
<b:if cond='data:blog.pageType != "item"'><br/>
<a expr:href='data:post.url'>Read More</a>
</b:if>
</b:if>



04. Kemudian, 'Save'.

05. Seterusnya, pergi Setting > Formatting > Post Template.

06. Tambahkan kod ini :


Kata-kata yang ingin dimasukkan ke dalam Read More.
<span class="fullpost"> Kata-kata ysng selebihnya...

</span>



Kod ini akan tertera setiap kali kamu membuat post terbaru, masukkan saja bahagian ayat yang kamu ingin sembunyikan ke dalam kod tersebut.

07. Akhir sekali, jangan lupa tekan butang 'Save'.

SELAMAT MENCUBA!

Leave a Reply

Bahasa jiwa bangsa. Komenlah dengan berhikmah! C=