Facebook Profile
Facebook Cover
Ramadhan karim datang lagi, kali ini pada tahun 1433H. Bagaimanakah cara kita menyambutnya? Dengan gembira atau tidak merasa apa-apa? Moga Ramadhan kali ini kita bertemu rahmatnya, insyaAllah bersama kita kejar keberkatan Ramadhan.

Ramadhan karim bulan berpuasa. Menguji iman dan taqwa. Jika kita beriman kepada Allah, sejauh manakah kita dekat kepada-Nya? Sejauh mana kita merasa takut kepada Allah? Hati yang dekat kepada Allah, adalah mereka yang tinggi pengharapannya kepada Allah.

Ramadhan karim bulan tingkatkan taqwa. Tidak ada yang tahu jika kita benar-benar 'berpuasa' malainkan diri kita dan Allah SWT. Jika kita takut kepada Allah, puasa kita bukan sekadar menahan diri dari lapar dan dahaga, bahkan lebih dari itu. Awas! Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui! Moga kita adalah diantaranya.

Ramadhan karim menguji kita. Adakah kita benar-benar berpuasa? Tidak makan, tidak minum, menjaga mata, menjaga mulut, menjaga telinga dan hati kita dari perkara-perkara yang mengurangkan pahala puasa atau membatalkannya. Moga segala amalan kita diterima.

Ramadhan karim serlahkan diri kita. Lihat bagaimanakah 'attitude' kita di bulan mulia ini. Adakah ada persamaannya di luar Ramadhan? Baiki diri, baiki iman dan taqwa. Moga diri kita ada manfaatnya pada orang.

Salam Ramadhan karim. Selamat berpuasa dan berbuka!

Wallahu'alam.

Kritikanmu, Pujian untukku!

One Response so far.

  1. Anonymous says:

    Subhanallah... Moga Ramadhan menyedakan kita bersama.

Leave a Reply

Bahasa jiwa bangsa. Komenlah dengan berhikmah! C=