Usrah perlu dijadikan agenda utama dalam kalendar akedemik kita sebagai kader dakwah. Ia memberikan kita suntikan lonjakan iman, mengetatkan ikatan pegangan akidah dan melapangkan hati untuk menerima dan mencari peluang rahmat dan hidayat daripada Allah. Masihkah kita ingat akan tiga rukun utama usrah itu?

Ta'aruf; kenal-mengenalilah antara satu sama lain dan wujudkanlah suasana kasih-sayang sesama kamu dengan roh Allah. Hayatilah nilai persaudaraan yang sebenar dan ideal sesama kamu. Berusahalah sedaya-upaya supaya kita tidak melakukan sesuatu yang boleh mengeruhkan hubungan kita.

Tafahhum; inilah rukun kedua dalam sistem ini. Istiqamahlah di astas jalan yang benar. Laksanakanlah segala perintah Allah dan jauhilah segala larangan Allah. Nilailah diri kita sehalus-halusnya; adakah kita orang-orang yang taat atau orang yang derhaka.

Setelah itu hendaklah kita nasihatkan saudara kita jika kita melihat ada kelemahan padanya. Hendaklah saudara menerima nasihat daripada saudara kita dengan gembira dan senang hati.

Takaful; ini adalah rukun ketiga. Hendaklah kita saling bantu-membantu, pikullah tanggungjawab bersama-sama. Inilah tanda keimanan dan teras persaudaraan. Hendaklah kita berjanji untuk saling bertanya khabar dan membuat kebajikan. Hendaklah kita sentiasa bersedia membantu saudara kita setiap kali diperlukan.

Kritikanmu, Pujian untukku!

Leave a Reply

Bahasa jiwa bangsa. Komenlah dengan berhikmah! C=