MAT pun berazam untuk memperbaiki dirinya. Mulai detik itu, Mat mula menunaikan solat. Hari itu sahaja, lima bilah paku telah dicabut oleh ayahnya dari tiang. Besoknya selain daripada solat fardhu, Mat tambah dengan amalan sunat, lebih banyak lagi paku dicabut oleh ayahnya dari tiang tersebut.

Hari berikutnya Mat tinggalkan sisa-sisa maksiat yang melekat, maka semakin banyaklah lagi paku yang dicabut oleh ayahnya. Hari demi hari, semakin banyak kebaikkan yang Mat lakukan dan semakin banyak maksiat yang Mat tinggalkan, sehingga akhirnya hanya tinggal sebatang paku sahaja yang melekat pada tiang tersebut. Maka ayahnya pun memanggil anaknya lalu berkata:

“Lihatlah anakku, ini paku terakhir, dan akan aku cabutkannya keluar sekarang. Tidakkah engkau merasa gembira?” kata ayahnya lagak seperti seorang ilmuan.

Mat menenung kesal pada tiang tersebut, daripada melahirkan rasa gembira sebagaimana yang ayahnya harapkan, Mat mula menangis teresak-esak.

“Kenapa anakku?” Tanya ayahnya gusar.

“Aku menyangkakan tentunya engkau gembira melihat semua paku-paku ini telah tiada.” Sambung ayahnya cukup kehairanan.

Dalam nada yang sayu Mat bersuara, “Wahai ayahku, sungguh benar kata-katamu bahawa paku-paku itu telah tiada, tetapi aku berasa sedih kerana ‘parut-parut’ lubang daripada paku-paku itu masih kekal ditiang bersama dengan karatnya.”

Bapa Mat mengalirkan air mata tatkala mendengar jawapan daripada Mat. Dia tidak menyangka bahawa Mat boleh berfikirsn sedemikian rupa.

Rakan-rakan yang dimuliakan, dengan dosa-dosa dan kemungkaran yang sering kita lakukan berulangkali sehinggalah menjadi satu kebiasaan, kita mungkin mampu mengubahnya, atau beransur-ansur menghapuskannya, tetapi ingatlah bahawa parut-parutnya tetap ada.
itu, apabila kita menyedari diri ini melakukan kemungkaran, maka kita telah benamkan sebilah paku yang akan meninggalkan parut pada jiwa kita, walaupun kemudiannya kita berjaya mencabutnya.

Bayangkanlah jika kita biarkan paku itu berkarat di dalam diri kita sebelum dicabut. Paku berkarat agak sukar dicabut, jika berjaya dicabut pasti meninggalkan lubang bersama karatnya.

Jangan pula kita biarkannya berkarat dan tidak dicabut-cabut!

Wallahu’alam

Leave a Reply

Bahasa jiwa bangsa. Komenlah dengan berhikmah! C=